GameParty Netwerk:

PSPParty Forum > Forum Index > Gaming Talk > PlayStation > [Tutorial] Yellow Dog Linux Installeren op PS3
Pages (6): [1] 2 3 » ... Last »   Last Thread   Next Thread
Author
Thread Post New Thread    Post A Reply
MarcelP102
GPN PlayStation Crew

Registered: Dec 2006

Talking [Tutorial] Yellow Dog Linux Installeren op PS3 -UPDATE1

Yellow Dog Linux Installatie tutorial

In deze tutorial word je stap voor stap uitgelegd hoe je Yellow Dog Linux installeert op je PS3.

Stap 1 – de voorbereiding

Download Yellow Dog Linux (Hier)
Download Otheros (Hier)
Download Sony’s Bootloader (Hier)
Zoek een MP3 speler, usbstick of een memorystick op met tenminste nog 10 mb ruimte (PSP is ook goed)
Zorg dat je een USB muis en toetsenboard heb (draadloos kan maar moet de ontvanger wel via USB aangesloten zijn, dus niet via bleutooth)

Stap2 – Branden en PS3 voorbereiden

1. Brand de gedownloade ISO van Yellow Dog Linux op een DVD met een snelheid van 4 tot 8x. Dit doe je door dubelklik op je ISO te klikken en dan start je brand programma bijv NERO, die brand vervolgens de DVD

2. Nu moet je je PS3 hardeschrijf opdelen in 2 partitie dit wil zeggen dat alles van je hardeschrijf word verwijderd en die dan in 2 helften word opgedeeld.
-Dit doe je door naar instellingen te gaan dan op Systeeminstellingen te drukken en dan de optie Hulpprogramma van het formatteren aan te klikken

-Je krijg nu een lijst van opties te zien die je kan formatteren, klik op de Hard Disk Formatteren. En word je gevraagd of je het zeker weet, klik op JA. Vervolgens kan je kiezen om alles te gebruiken voor de PS3 of aangepast, klik op aangepast. Nu kan je kiezen of je 10GB voor Linux wilt, of 10 gb voor de PS3 OS. Maak je keuze en formatteer de hardeschrijf door op snel formatteren te klikken.
-Als dit klaar is zal de PS3 opnieuw opstarten.

Stap3 – Bootloader installeren

1. Sluit de USBStick of memorystick aan op je computer. Maak vervolgens een nieuwe map en noem die PS3. In die map maak je weer een map en die noem je Otheros als het goed is staat nu het volgende op je Stick: X:\PS3\otheros.
Kopieer vervolgens de bootloader en de Otheros die je heb gedownload in de map Otheros op je stick. Als alles goed is heb je nu de bestanden otheros.self en otheros.bld in de map Otheros staan.

2. Sluit je (USB/Memory)stick aan op je PS3 en blader vervolgens naar instellingen en dan klik je op Systeeminstellingen en kies je de optie Ander OS installeren. De PS3 zoekt nu naar de stick war de bootloader opstaat, als die die gevonden heeft kan je op starten drukken zodat de bootloader word geïnstalleerd. Volg de stappen op het scherm totdat de PS3 herstart en ga vervolgens verder met de volgende Stap.

Stap4 – Yellow Dog Linux installeren

Als je PS3 overnieuw is opgestart kies je de weer Systeeminstellingen bij het instellingen icoon en kies je de optie”Systeem standaardinstellingen PS3”, klik dan op OtherOS. Je PS3 herstart in zal nu de Bootloader laden.
Stop nu de gebrande Yellow Dog Linux DVD in je PS3 en wacht tot de Bootloader volledig is gestart (dit kan je zien doordat er Kboot: staat). Als je Kboot: te zien krijgt typ je als je een LCD/HD tv heb install in, maar als je een normale TV heb met zo’n tut erachter tik je installtext en druk je op enter.
- Als je een LCD tv heb zal een mooi menu je door de installatie heen lijden, maar als je en oude tv heb zal je het moeten doen met een DOS a-like installatie menu.

Let op je moet op een gegeven moment een password invoeren voor de root, vergeet deze niet!

Stap5 – afronden

Als de installatie klaar is haal je de DVD uit de lezer en start je de PS3 overnieuw op (als die dat al niet auto. doet). Je krijgt weer de regel Kboot: te zien, tik nu YDL in, als dat klaar is (je ziet een zwart scherm) herstart je je PS3.
Nu krijg je weer Kboot: te zien maar nu tik je ydl1080i in voor als je een HD tv heb of ydl480i voor als je een standaard tv heb.
je krijg een scherm te zien waar je je gebruikersnaam (root) en je password in vult, nu zal yellow Dog Linux starten.
werkt het niet tik dan nadat je ingelogd ben startx in werkt dat ook niet ga dan door naar stap 6

Wil na het inloggen niet lukken om met startX een Linux inlogscherm te starten en heb je dus je PS3 aangesloten met de standaard kabels op een oudere tv: dan moet je verder gaan naar stap 6.

Stap 6 – probleem met Linux opstarten oplossen

-Na de installatie krijg je weer Kboot: te zien – tik nu YDL480i in – (of YDLtext als dat niet werk)
Je ziet dat Linux verder opstart vervolgens kan je inloggen met je gebruikersnaam (meestal is dat root) en je password, dus:

localhostlogin: root
password: _

-dan krijg je dit tezien: logged in root@localhost']: typ nu het volgende in: Xautoconfig

-wanneer dit klaar is moet je nog 2 dingen aan passen, tik in editdiff /etc/inittab.
Dat text bestand word geopend, zoek de volgende text “id:3:initdefault:” druk dan op i om de text aan te passen naar “id:5:initdefault:”. Nu dit klaar is kan je de text sluiten door :exit in te type.

-Vervolgens pas je nog één bestand aan door editdiff /etc/kboot.conf in te tikke. Zoek de regel waar staat “default=ydl” en verander dat door op i te drukken naar default=ydl480i vervolgens sluit je de text door :exit in te drukken.

Start je PS3 opnieuw op en aanschouw een mooie inlog scherm waardoor je in kan loggen bij linux

Gefeliciteerd je heb Yellow Dog Linux succesvol geinstalleerd

(Stap7 – Terug gaan naar het normale PS3 OS)

Houd de powerknop voor ongeveer 5 sec ingedrukt of tik linux boot-game-os in bij je terminal in YDL

Deze tutorial kan enkele foutjes hebben, omdat het installeren met verschillende soorten TV’s anders is. Loop je vast of heb je een fout ontdekt in de tutorial, meld dat dan.

Last edited by MarcelP102 on 17-08-2007 at 15:32

Report this post to a moderator | IP: Logged

Old Post 06-04-2007 19:13
MarcelP102 is offline Click Here to See the Profile for MarcelP102 Click Here to Email MarcelP102 Find more posts by MarcelP102 Edit/Delete Message Reply w/Quote
SONY DIE-HARD
One with my guitar

Registered: Jul 2005

Geweldig, feliciteerd met het eerste ps3 tutorial op GPN, goed werk en zeker weten handig voor de nieuwsgierigen onder ons (me 2 me 2 )

Vraagje, hoe start je dan ps3 spellen op? moet je em weer helemaal formateren? (sry ben beetje dood vandaag, miss heb ik een woord gemist als het in de tutorial stond.)

Old Post 06-04-2007 22:40
SONY DIE-HARD is offline Click Here to See the Profile for SONY DIE-HARD Click Here to Email SONY DIE-HARD Visit SONY DIE-HARD's homepage! Find more posts by SONY DIE-HARD Edit/Delete Message Reply w/Quote
Aythamie
Still waiting for you...

Registered: May 2005

quote:
Originally posted by SONY DIE-HARD
Geweldig, feliciteerd met het eerste ps3 tutorial op GPN, goed werk en zeker weten handig voor de nieuwsgierigen onder ons (me 2 me 2 )

Vraagje, hoe start je dan ps3 spellen op? moet je em weer helemaal formateren? (sry ben beetje dood vandaag, miss heb ik een woord gemist als het in de tutorial stond.)

bluetooth en wifi werken niet
ik denk niet dat je PS3 spellen of andere disc kan afspelen onder linux
alee of toch zeker geen blu-ray...

Old Post 06-04-2007 22:58
Aythamie is offline Click Here to See the Profile for Aythamie Click Here to Email Aythamie Find more posts by Aythamie Edit/Delete Message Reply w/Quote
MarcelP102
GPN PlayStation Crew

@sony.....haha, bedankt voor de felisitatie dit zal zkkr nietbij mn eerste ps3 tut blijfen. maarja als andwoord op je vraag: zie stap 6 ,zo ga je weer terug naar het normale ps3 menu zodat je weer ps3 games kan spelen.

Old Post 06-04-2007 23:00
MarcelP102 is offline Click Here to See the Profile for MarcelP102 Click Here to Email MarcelP102 Find more posts by MarcelP102 Edit/Delete Message Reply w/Quote
ajacied88
Moderator

Registered: May 2005

idd goeie TUT. Ik zal die zelf ook gereld aanvullen.

Old Post 06-04-2007 23:08
ajacied88 is offline Click Here to See the Profile for ajacied88 Click Here to Email ajacied88 Visit ajacied88's homepage! Find more posts by ajacied88 Edit/Delete Message Reply w/Quote
jortlaban
Senior GPN'er

Registered: Feb 2007

toffe tut...

alleen ging bij mij na opnieuw opstarten de installatie helemaal vanzelf... heb nooooooit de KBOOT gezien.

en zit er in Yellow Dog geen standaard knop om terug te gaan naar PS3-OS??? want bij het indrukken van de powerknop voor meer dan 5 seconden, is een systeem reset en zul je alle instellingen opnieuw in moeten stellen (dit geldt niet over de user settings btw.)

Old Post 07-04-2007 20:02
jortlaban is offline Click Here to See the Profile for jortlaban Click Here to Email jortlaban Find more posts by jortlaban Edit/Delete Message Reply w/Quote
MarcelP102
GPN PlayStation Crew

quote:
Originally posted by jortlaban
toffe tut...

alleen ging bij mij na opnieuw opstarten de installatie helemaal vanzelf... heb nooooooit de KBOOT gezien.

en zit er in Yellow Dog geen standaard knop om terug te gaan naar PS3-OS??? want bij het indrukken van de powerknop voor meer dan 5 seconden, is een systeem reset en zul je alle instellingen opnieuw in moeten stellen (dit geldt niet over de user settings btw.)

Over de Powerknop, ik boedoel die knop die naast die knop om je disk eruit te halen zit.
En bij YDL is onder systeem..nogwat in het menu een knop van boot-game-os zodat de PS3 menu geladen word.

Old Post 09-04-2007 09:28
jortlaban
Senior GPN'er

Registered: Feb 2007

quote:
Originally posted by MarcelP102

Over de Powerknop, ik boedoel die knop die naast die knop om je disk eruit te halen zit.
En bij YDL is onder systeem..nogwat in het menu een knop van boot-game-os zodat de PS3 menu geladen word.

ja die knop bedoel ik ook... als je langer als 5 seconden de power knop inhoud reset de PS3 zich en moet je alle video en audio instellingen opnieuw uitvoeren (tenzij je via de bijgeleverde composite kabels werkt, want dat is de standaard instelling).

Old Post 09-04-2007 09:54
jortlaban is offline Click Here to See the Profile for jortlaban Click Here to Email jortlaban Find more posts by jortlaban Edit/Delete Message Reply w/Quote
MarcelP102
GPN PlayStation Crew

quote:
Originally posted by jortlaban

ja die knop bedoel ik ook... als je langer als 5 seconden de power knop inhoud reset de PS3 zich en moet je alle video en audio instellingen opnieuw uitvoeren (tenzij je via de bijgeleverde composite kabels werkt, want dat is de standaard instelling).

Ja ik werk met de standaard compesiet kabel, dus heb dit probleem niet ondervonden. Maar dan nog zo vaak switch ik niet van OS. max 2x per dag, dan maak die 2 min instellen niet zoveel uit

Old Post 09-04-2007 10:18
betterbecareful
Senior GPN'er

Registered: Apr 2006

nice toturial . jammer dat ik alleen geen USB toetsenbord heb . alleen een muis geloof ik.

Old Post 10-04-2007 20:36
betterbecareful is offline Click Here to See the Profile for betterbecareful Click Here to Email betterbecareful Find more posts by betterbecareful Edit/Delete Message Reply w/Quote
enikmeticman
Junior GPN'er

Registered: Apr 2007

Als ik mijn ps3 opniew opstart om linux te installeren gebeurt dit

eerst scrolt hij tot er dit komt te staan.

info, nolease, failing
kboot:
/dev/sr0/ppc/ppc64/vnlinux-ps3: not found
kboot:
kboot:

enz

wat wil dit zeggen en hoe kan ik dit verhelpen

Old Post 11-04-2007 19:19
enikmeticman is offline Click Here to See the Profile for enikmeticman Click Here to Email enikmeticman Find more posts by enikmeticman Edit/Delete Message Reply w/Quote
MarcelP102
GPN PlayStation Crew

quote:
Originally posted by enikmeticman
Als ik mijn ps3 opniew opstart om linux te installeren gebeurt dit

eerst scrolt hij tot er dit komt te staan.

info, nolease, failing
kboot:
kboot:
kboot:

enz

wat wil dit zeggen en hoe kan ik dit verhelpen

hmmm.. nog niet meegemaakt
Als je zeg bij welke stap je was kan ik je al makkelijker helpen

maar ik denk dat je de DVD er niet in heb zitten

Old Post 11-04-2007 19:29
enikmeticman
Junior GPN'er

Ik zat bij stap 4 mijn dvd met yellow dog zat er in.

en ik heb geen idee wat ik fout doe

Old Post 11-04-2007 19:49
enikmeticman is offline Click Here to See the Profile for enikmeticman Click Here to Email enikmeticman Find more posts by enikmeticman Edit/Delete Message Reply w/Quote
MarcelP102
GPN PlayStation Crew

quote:
Ik zat bij stap 4 mijn dvd met yellow dog zat er in.

en ik heb geen idee wat ik fout doe

oke heb je wel de toetsenbord via usb aangesloten enz.

en als die bij kboot: blijft staan moet je install intikke of installtext als je oude tv heb

Old Post 11-04-2007 20:11
enikmeticman
Junior GPN'er

ik heb een toetsenbord van logitech en een muis bijde usb angesloten en heb ook al installtext ingevoerd. bedankt voor de hulp

http://www.youtube.com/watch?v=8W-EX8-WSyU
op bovenstaande link zie je het probleem dat ik ook heb

Last edited by enikmeticman on 11-04-2007 at 21:23

Old Post 11-04-2007 20:50
MarcelP102
GPN PlayStation Crew

quote:
ik heb een toetsenbord van logitech en een muis bijde usb angesloten en heb ook al installtext ingevoerd. bedankt voor de hulp

http://www.youtube.com/watch?v=8W-EX8-WSyU
op bovenstaande link zie je het probleem dat ik ook heb

damn.. de links kloppen niet van Sony's other OS zal ze ff aanpassen. (klein foutje in de tutorial)

dan moet je zo ff alles overnieuw downloaden (behalve de dvd iso) en standaard instellingen herstellen, en dan weer de tut vanaf begin volgen

sorry van dat foutje, hoop dat het nu wel werkt

Old Post 12-04-2007 15:15
betterbecareful
Senior GPN'er

Registered: Apr 2006

die link naar Otheros werkt niet meer .

Old Post 12-04-2007 15:50
betterbecareful is offline Click Here to See the Profile for betterbecareful Click Here to Email betterbecareful Find more posts by betterbecareful Edit/Delete Message Reply w/Quote
MarcelP102
GPN PlayStation Crew

quote:
Originally posted by betterbecareful
die link naar Otheros werkt niet meer .

damn, wat heb ik met die urls was een f-je teveel, werkt nu weer wel

Old Post 12-04-2007 16:00
enikmeticman
Junior GPN'er

Ik heb het opnieuw geprobeerd. Mijn ps3 ziet het bestand otheros.bld en installeert het dan zet ik de ps3 af en aan. dan selecteer ik systeem standaardinstellingen>andere os. De ps3 herstart ik steek de dvd met yellow dog iso er in en dan scrolt hij en dan komt dit op het scherm

info, nolease, failing
kboot:
kboot:
kboot:

zou het kunnen dat mijn ps3 de iso dvd niet herkend

Old Post 12-04-2007 16:20
MarcelP102
GPN PlayStation Crew

quote:
Ik heb het opnieuw geprobeerd. Mijn ps3 ziet het bestand otheros.bld en installeert het dan zet ik de ps3 af en aan. dan selecteer ik systeem standaardinstellingen>andere os. De ps3 herstart ik steek de dvd met yellow dog iso er in en dan scrolt hij en dan komt dit op het scherm

info, nolease, failing
kboot:
kboot:
kboot:

zou het kunnen dat mijn ps3 de iso dvd niet herkend

heb je ook otheros.self erop staan dus dat in de map otheros op je Memroystick de bestanden otheros.self en theros.bld staan.

Old Post 12-04-2007 16:30
All times are GMT. The time now is 14:16 . Post New Thread    Post A Reply
Pages (6): [1] 2 3 » ... Last »   Last Thread   Next Thread
Show Printable Version | Email this Page

Forum Jump:

Forum Rules: